zaterdag 3 februari 2018

Week 5: Een flinke misrekening

Het kon niet uitblijven. Tot nu toe liep alles op rolletjes, maar nu was Erik ineens aan het meten en rekenen. En nog een keer meten, en tekenen, en rekenen. Er was iets niet in orde met het achterschot van de kajuit.

Oh jee, er klopt iets niet met het achterschot van de kajuit.

Deze week was bedoeld om verder te werken aan de kajuit. En juist hier bleek een misrekening. Erik constateerde dat het achterschot van de kajuit zo'n 10 cm te hoog was. Het verklaarde in ieder geval dat dit wat lomp leek 😅. 

Het schot is helemaal in de catamaran ingebouwd en niet zomaar te vervangen. Erik heeft de zaag er in gezet om de hoogte te corrigeren, maar ook alle verstevigingslatten opnieuw moeten maken, in de epoxy gezet en opnieuw ingezaagd in de staande balken. Veel extra werk en ook spannend of het nu wel klopt, maar het is gelukt. Pfffff....

Het viel mee om het achterschot van de kajuit aan te passen.


De smalle dekdelen rondom de kuip maken de achterkant af. Op de foto hieronder is een flinke hoeveelheid schroeven zichtbaar, die er inmiddels ingedraaid zijn. Deze week was er dan ook veel tijd nodig voor plamuren van de diverse naden en schroefgaten van het dek, de kuip en ook de boeg. Een klus waar maar geen eind aan leek te komen.

Vele schroeven in het dek veroorzaken plamuurgaten.

De boek met de boegbalk, mooi geplamuurd.

Voordat de kajuit verder opgebouwd kan worden, moet eerst het voordek klaar zijn. Voorop de boot komen grote dekplaten. Sommige delen zitten al in de glasvezel en epoxy (de donkere delen) en andere stukken (de lichte) moeten nog. 



De laatste dag van deze week heeft Erik de zijkanten van de kajuit uitgetekend, uitgezaagd en 'droog' gepast met resthout en lijmklemmen. Wat een effect! Zó gaat het dus worden! Later worden de ramen er nog in gezaagd. 


De zijkant van de kajuit, waar nog een raam komt.

Ook is de doorgang naar de kajuit al een stuk groter gemaakt.

De steunbalken voor de voorzijde van de kajuit moeten op de centimeter nauwkeurig geplaatst worden. Dus wéér meten, rekenen en tekenen. Best een precies werkje, want elke afwijking zal later goed zichtbaar zijn. Al met al wordt het steeds meer een echte boot.

De voorkant van de kajuit goed meten

Het is al echt een boot geworden.

Erik heeft nu regelmatig contact met de ontwerper van de boot, om kleine zaken te checken en om kleine ontwerpfouten door te geven. Deze catamaran is immers een nieuw ontwerp en nog niet eerder gebouwd. Richard Woods is heel enthousiast over Eriks voortgang en deze blog. Foto's van onze 'builders-blog', zoals hij dat noemt, zijn dan ook op zijn site terug te vinden. En dat is ook wel weer heel grappig!

Komende week gaat het flink vriezen. Geen temperatuur om in de tent en met epoxy te werken. Een weekje vrij misschien?


2 opmerkingen:

  1. Echt heel knap, hoor! Wat een kanjer is Erik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, altijd leuk om te horen! We zijn wel benieuwd wie deze aardige opmerking maakt (wie is 'unknown'?)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie. Leuk!