maandag 12 maart 2018

Week 10: Het einde van de bouwfase

De week eindigde minder positief dan hij begon. Vrijdagochtend een bezoekje aan de dokter in plaats van schuren aan de kajuit. Doe-het-zelvers overkomen vaak de vervelendste ongelukjes, en zo ook bij Erik. Het stuk hout dat geschaafd moest worden was lastig bereikbaar, en met zijn linkerhand schaafde Erik zijn vingertop eraf. 😱 Bloed, pijn, vetverband en een tetanus-prik💉, maar het lijkt inmiddels allemaal mee te vallen.


Verband en pleisters weerhouden Erik niet

De verder best succesvolle week begon met het versterken van de verbindingen van de kajuitopbouw aan de buitenkant.  

Kajuit zonder maststeun

Ook kwam Pa weer een dagje helpen. De kou was er de oorzaak van dat Erik zijn hulp een paar keer had moeten afzeggen, maar dinsdag hebben ze samen hard gewerkt aan het bekleden van de romp met epoxy. Daar moet nog een laag epoxyfiller op, zodat je het matje van de glasvezel niet meer ziet. Daarna hebben ze de maststeun op de kajuit gelijmd: dikke balken bovenop de kajuit, waar straks de mast op komt te staan.


De kajuitingang krijgt een luik

Dikke balken op de kajuit waar de mast op geplaatst wordt.

Hierboven ziet het er nog lomp uit, maar aan de voorkant hebben de mannen mooie schuine panelen gemaakt om het netjes af te werken en het toont ook wat aero-dynamischer. 

Schuine afwerking van de maststeun
Kajuit mét de maststeun

Woensdag zijn we naar de HISWA geweest om onder andere naar elektrische motoren te kijken. Dat wordt een uitdaging in verband met de bevestiging: een catamaran vaart op twee drijvers en het middenstuk ligt enigszins boven het water, dus het moet in ieder geval een langstaartmotor zijn. Maar bovendien moet de hendel boven de achterkant van de boot uitkomen, en dat is ook lang niet bij elke motor het geval. Een geschikte motor uitkiezen, laten bezorgen en gewoon uittesten lijkt de beste optie. 

Ook hebben we nog een keer gekeken naar de kleur verf die op de boot komt. Op de beurs hadden ze iets grotere stalen dan het postzegelformaat in een flyer. Welke kleur het gaat worden? Dat is nog een verrassing, maar wij zijn, ook na het zien op de beurs, nog steeds blij met de keuze. Verder nog de mogelijkheden van flexibele zonnepanelen onderzocht, maar dat is gemakkelijker bedacht dan toegepast. Tot slot een zeilmaker gevraagd om een offerte. Al met al niet zulke grote spectaculaire nieuwigheden, maar toch wel wat gesprekken gehad waar je altijd weer je voordeel mee kan doen. 

Tot slot heeft hij het toegangsluik tot de kajuit uitgedacht en uitgewerkt (het doet straks ook dienst als tafel) en een mooi opbergvakje gemaakt. Op het voordek is een gat uitgezaagd voor een ruimte waar de lijnen en het anker bewaard kunnen worden. Hier komt een wit luik. En Erik heeft de helmstok mooi afgeschuind (en daar ging het dus mis!) 😒

Op het voordek komt een luik voor het anker


Na al het schuurwerk nu alles stofvrij maken en nat afnemen, want komende week nog meer epoxy, glasvezelmatten, epoxyfiller, schuren, plamuren en weer schuren...... niet bepaald het leukste werk. Alles ter voorbereiding van de afwerking, het schilderen. 

Ook de kajuit moet stofvrij worden
Stofzuigen en nat afnemen

Eigenlijk is het bouwen nu wel klaar. Een nieuwe mijlpaal én tegelijk een moment van verwondering.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie. Leuk!